do29062017

Back Voorpagina Nieuws Nieuws tussen Amstel en IJ Algemeen nieuws

Croqqer: Klussen klaren in de buurt

website croqqerALGEMEEN - Stel: je hebt thuis een lekkende kraan die gedicht moet worden maar je weet dat de klus te klein is voor de loodgieter. Of je zoekt een betrouwbare oppas voor je kind. De website Croqqer.com reikt de helpende hand. Onlangs werd de vernieuwde website gelanceerd.

Croqqer is een snel groeiend online platform waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Het werkt eenvoudig: iemand die een klus wil laten uitvoeren plaatst (gratis) een oproep op Croqqer en noemt daarbij een richtprijs. Croqqer stuurt de aanvraag door naar de klussers die gereageerd hebben op de oproep. Degene met het gunstigste aanbod gaat met degene die de oproep geplaatst heeft in zee. Croqqer let daarbij op de betrouwbaarheid van vrager en aanbieder: rare oproepen of vreemde reacties worden gefilterd en geweerd.

Buurtparticipatie
De klusser kan overigens een handige buurtgenoot zijn die klussen leuk vindt, zonder dat het per se zijn of haar beroep is. Maar Croqqer biedt beginnende klussers ook een leuke bijverdienste en een manier om meer ervaring op te doen. Croqqer is een landelijke organisatie die bemiddelt op buurtniveau. Een aanvraag voor een hondenoppas in Amsterdam Oost wordt verzorgd door een bewoner in Amsterdam Oost. De bemiddeling gebeurt online waar de klusplaatster en Croqqer elkaar vinden. De Community Manager uit de regio helpt klusplaatsters en Croqqers indien nodig. Overigens kunnen ook vrijwilligers uit de buurt elkaar goed vinden via de website, de bemiddeling is gratis.

website croqqerDe snelheid waarmee aanvragen op lokaal niveau kunnen worden vervuld is een van de redenen waarom Croqqer groeit als kool. Oprichter Rob van de Star (57) zegt dat 95 procent  van de aanbieders binnen een uur een reactie krijgt. Een last minute oppas voor je kind kan daarom snel geregeld zijn. Lokaal vraag en aanbod bij elkaar brengen is de grondslag van het online platform. Van der Star: 'We zijn in september 2013 begonnen, de dag na de troonsrede. Nou, als je het over het belang hebt van buurtparticipatie en duurzaamheid , dan is Croqqer daar een levend voorbeeld van.'

Afkomstig uit de ICT keek Van der Star met interesse naar sites als Peerby en AirBNB waarin de uitwisseling van voorzieningen en ervaringen centraal staan. 'Wat mij al langer interesseerde was de vraag: hoe speur je restcapaciteit op en hoe benut je die? Ik heb zelf vier kinderen, mijn vrouw en ik waren in het weekend de kinderen aan het rondtaxiën. Voor andere klussen, zoals het gras maaien of de heg knippen, hadden we geen tijd. Máár, wist ik, er zijn genoeg huisvaders, moeders, studenten die daar wél tijd voor kunnen vrijmaken, zonder dat het meteen een baan wordt.'

Knapperig
Goeie naam trouwens, Croqqer: internationaal, knapperig, goed te onthouden. Wat betekent het? Van der Star: 'Niets! We hebben bewust gekozen voor een fantasienaam met twee lettergrepen. En uitgezocht of er geen taal was waar ‘Croqqer’ een rare bijbetekenis had. En de url’s moesten natuurlijk beschikbaar zijn.'

Naast het ontwikkelen en testen van de software voor de website bouwde Van der Star aan het netwerk van community managers. Zij zijn de ambassadeurs van Croqqer die per stad(sdeel) de aanvragen op de website plaatsen en koppelen aan de klussers. Er zijn nu landelijk zo’n veertig community managers actief, vooral in de Randstad. In het Noorden des lands is dat er één. En dat terwijl een krantenartikel schreef: 'Van alle provincies in Nederland raken Friese stellen het meest geïrriteerd wanneer een klus blijft liggen.' Juist  daar zou een mooie taak weggelegd kunnen zijn voor Croqqer.

Buurtgenoten
Bekendheid verwerft het online platform door aanwezig te zijn bij lokale bijeenkomsten zoals de Pure markt in Park Frankendael en actief te zijn op sociale media. Community manager Celeste Henning, bewoner van Oost, ziet haar werk voor Croqqer als een logisch gevolg van haar eigen bedrijf dat ‘groene huishoudelijke diensten’ verleent. 'Er is zoveel ervaring en kennis beschikbaar om je heen waar je via Croqqer makkelijk gebruik van kunt maken. Dat spreekt mij als mens en ondernemer erg aan.'

Haar collega Anne-Marie van Leent (54) was voor een buurtcentrum in Amstelveen bezig met de vraag hoe ze het ruilen van diensten kon stimuleren, bijvoorbeeld via een prikbord. 'Dat kwam niet van de grond. We hebben toen een veiling bedacht waarbij mensen diensten konden winnen in ruil voor een wederdienst. Dat was wél een succes.' Dat spelelement zit ook in Croqqer. Degene die reageert op een aanvraag met de gunstigste voorwaarden ‘wint’ de klus en krijgt ook, net als verkopers op bol.com, een beoordeling. Zelf vond Anne-Marie een klusser die binnenkort bielzen in haar tuin komt aanleggen. Het sociale aspect van de uitwisseling dat ze in het buurtcentrum zo belangrijk vond, komt met Croqqer ook weer terug. Ook de ontmoeting met de community managers uit andere delen van Nederland vindt zij inspirerend. Ze noemt zichzelf ‘een versneller’ die graag meewerkt om innovatieve ideeën uit te bouwen. Hoeveel werk ze eraan heeft wisselt per week. Ze rept van ‘een heerlijke werkweek’. Werken als community manager is niet een klus die ze uitbesteedt, ze doet het graag zelf.

Meer info vind je op » www.croqqer.com. Voor vragen kun je ook terecht bij Celeste Henning, community manager voor Oost » celeste@croqqer.com


Celeste   15.05.2014
Bedankt Bedankt Hella voor het schrijven van dit artikel. Het geeft heel goed weer hoe Croqqer werkt en wie de mensen achter de website zijn.
Groet, Celeste
 
Verberg commentaar formulier Verberg commentaar formulier
  • Vet
  • Cursief
  • Onderstrepen
  • Doorhalen
  • Quote
 
  • 4000 Resterende tekens
   
 
Onafhankelijke website met nieuws en informatie voor en door mensen die wonen, werken en studeren tussen Amstel en IJ

Bijdragen en contact 
redactie@oost-online.nl | Copyright 2015 oost-online | All rights reserved | Disclaimer |