ma24072017

Back Voorpagina Cultuur Magazine over kunst, cultuur en uitgaan Cultuur en meer

Hoe verkoop je een doodskist?

Museum Tot Zover Zachtjes om het niet

De relatie tussen dood en commercie is ingewikkeld. Maar ook een doodskist is een product dat aan de man gebracht moet worden. In de expositie ‘Especially for you’ bij Museum Tot Zover is te zien hoe de doodskist een lifestyle artikel is geworden.

Door Anna ten Bruggencate | Beeld Museum Tot Zover

De keuze voor een bepaald type doodskist staat symbool voor wie de overledene was. Meestal worden de nabestaanden geconfronteerd met die keuze en moeten ze een doodskist aanwijzen in een catalogus met veel verschillende modellen en materiaalsoorten. Om de klanten te verleiden het allerbeste (lees: duurste) artikel te kiezen voor de laatste reis van hun geliefde, gingen kistfabrikanten in de zestiger jaren hun producten anders presenteren. Op reclamefoto’s uit die tijd staat de doodskist centraal gepositioneerd in een gezellig huiselijke omgeving. Alsof het om de aanschaf van een nieuw bankstel gaat.

Erotisch
Maurizio Matteucci, directeur van de Italliaanse doodskistenfabriek Cofani Funebri èn enthousiast amateurfotograaf, ging nog een stapje verder in het presenteren van zijn producten. Gebaseerd op de Pirelli-kalenders met schaars geklede modellen, maakte Matteucci in 2003 zijn eerste erotische kistkalender. Eerst nog met zijn eigen vrouw of een buurmeisje in het decor. Bedekt pikant, maar later ongegeneerd bloot met toevoeging van erotische attributen. Dood en seks, een verbintenis van twee uitersten met in dit geval een gezamenlijk doel. In 2013 leidde deze fotografie tot een verbod in Italië: twee taboes waren kennelijk teveel.

Knullige attributen
Maar taboes zichtbaar maken, zoals de combinatie humor en dood, is de basis van de expositie ‘Especially for you’. Museum Tot Zover koos voor het onderwerp van deze tentoonstelling omdat de dood onderdeel is van het leven. En humor hoort daarbij. Ook is het de bedoeling om via ironie een jong publiek aan te spreken en hen anders te laten kijken naar een loodzwaar onderwerp.

Bezoeker kan selfie maken in de kist

De tentoonstelling laat zien hoe fotografie wordt gebruikt om een onaantrekkelijk voorwerp aantrekkelijk te maken. Er zijn voorbeelden van de doodskistfotografie uit de jaren 60 en 70. De eerste foto’s in het genre tonen hoe geprobeerd werd om doodskisten in een andere setting te presenteren, vaak met toevoeging van knullig gekozen attributen. Het amateurisme en het vintagegehalte werken de humor in de hand.

Selfies
Door nieuwe computerbewerkingsprogramma’s en meer oog voor marketing heeft de fotografie van de doodskist een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De kistenfabrikanten richten zich op de wensen van hun doelgroep en passen hun presentaties daar op aan; de doodskist is een lifestyle artikel geworden. Ook hiervan zijn voorbeelden in de expositie te zien.
In de gang van het museum hangen de erotisch getinte foto’s van Maurizio Matteucci. Aan het eind van de expositie is een ‘photo booth’-ruimte ingericht met een doodskist en allerlei attributen. Daar kan de bezoeker een selfie maken of zich laten fotograferen bij, op en zelfs in de kist, in de stijl van Matteuci.

De expositie is nog tot en met 2 september te zien in museum Tot Zover. Entree via begraafplaats De Nieuwe Ooster, Kruislaan 124. Website: www.totzover.nl.

 


Verberg commentaar formulier Verberg commentaar formulier
  • Vet
  • Cursief
  • Onderstrepen
  • Doorhalen
  • Quote
 
  • 4000 Resterende tekens
   
 
Onafhankelijke website met nieuws en informatie voor en door mensen die wonen, werken en studeren tussen Amstel en IJ

Bijdragen en contact 
redactie@oost-online.nl | Copyright 2015 oost-online | All rights reserved | Disclaimer |